onsdag 3. juli 2013

En jobbsøker hos Fretex forteller




En jobbsøker hos Fretex forteller

 

Jeg er ei dame som for et par år siden syntes livet var tungt og vanskelig. Jeg slet med angst og depresjon. Selv om jeg er ei blid og utadvendt dame isolerte jeg meg mer og mer. Selvfølelsen min var veldig lav.

Etter å ha vært sykmeldt et halvt års tid begynte jeg på et kurs hos NAV. Der var målet å få praksisplass i arbeidslivet, og senere lønnet arbeid.


 

Praksisveileder og jeg fant ut at jeg skulle prøve å få praksis hos Fretex. Jeg er interessert i både klær og interiør, og har sans for retro og gjenbruk.


Jeg husker den første dagen min på Fretex. Skjelvende møtte opp. Jeg var engstelig og deprimert, utslitt av lite søvn over en lengre periode. Jeg var også redd for ikke å klare arbeidsoppgavene.

 

De som møtte meg hos Fretex var hyggelige. De forsto seg på mennesker, og uten at jeg måtte fortelle alt om meg selv, så følte jeg at de forsto meg.

 

Jeg fikk prøve å arbeide med mye forskjellig i Fretexbutikken, og jeg lærte veldig mye. Det jeg likte best, var å prise klær. Det var også interessant og spennende å lære om antikviteter og andre eldre varer som Fretex fikk inn. Noe annet jeg likte godt, var å hjelpe kundene å gjøre gode kleskjøp. Jeg hjalp dem med å finne antrekk til et selskap eller en temafest.



Det var et godt arbeidsmiljø hos Fretex. Det var lærerikt å bli kjent med nye mennesker. Vi som hadde praksisplass hadde jo våre ulike utfordringer og problemer. Men hos Fretex ble vi inkludert og oppmuntret til å arbeide.



Hvis formen min ikke var så god en dag, fikk jeg ta en pause når jeg trengte det, og jeg fikk arbeide i mitt eget tempo. Hvis jeg ikke klarte å komme på jobb en dag til avtalt tid på grunn av angst og lite søvn ei natt, sendte jeg en melding på mobilen der jeg skrev at jeg kom litt senere. Jeg fikk hyggelig svar tilbake. Da føltes det litt lettere.




Det er en stund siden jeg var hos Fretex og fikk en ny start. Nå har jeg det mye bedre i livet mitt. Tiden hos Fretex var med på å hjelpe meg ut av angst og depresjon, og gi meg tilbake troa på meg selv!



Jobbsøker, 50 år fra Sunnmøre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar